Saturday 3 September 2016

Menjejaki Bunga Sakura di Jepun 2016 (9) : Kyoto - Osaka

Day 7 (7/4/2016)

Bangun awal pagi ni untuk bersolat subuh. Terkejut tengok Shakiro dah terjongol macam tok pekong siam duduk kat living room, dia memerhatikan je kitorang ni dok keluar masuk pegi toilet dan shower room. Semalam dia ada tanya akak kenapa kitorang ni mandi banyak kali. Terkebil-kebil mata ku nak menjawabnya. 

Pagi ni baru akak nampak , dia ada letak notis kat depan shower room "1 shower per stay".. haahhhh ??? apa ni? tau lah ko tu pengotor, ajak orang sama-sama pulak macam dia. Katanya lagi pada akak semalam..bil air dia melambong tinggi... oh well.. dalam hati akak jawab.. that is not our problem kann.. kita dah bayar sewa bilik mahal tu.. dah lah bilik sempit, nak bercakap pulak, kena berbisik.. argghhhh..stress!

Kul 6 pagi kitorang check out. Wah, sukanya si Shakiro tu tengok kitorang nak check out dah.. hmmm..memang teruk betul, takkan ku rekomen langsung hostel ni..

Dalam hujan renyai-renyai kami menarik beg beg berat kami ni sambil memikul sebeban lagi di belakang dari Kyoto Hostel ke stesen bas. Agak heran jugak, setiap kali kami check out pada pagi-pagi buta tu, mesti hujan. Asal hujan je, mesti kami nak check out... hahahaaa..


Sampai di Kyoto Station, tiba-tiba cik tour guide kami baru ingat yang dia dah tertinggal 1 beg di bus station dekat hostel tadi. Apa lagi menggelupur ler.. kesian dia, terpaksalah dia gi ambik, sementara tu akak tunggu aje di Kyoto Station dengan beg dan barang-barang kami tu. Makan masa dalam sejam jugaklah untuk dia sampai balik. 

Member akak yang 3 orang lagi tu akan fly balik Malaysia hari ni. So, tadi diorang terus beli tiket ke airport Kansai, Osaka. Tak boleh nak sekali dengan kitorang sebab takut lambat, terlepas flight pulak nanti. Tinggallah akak 2 orang dengan cik tour guide yang comel tu. 

Oh ye, kami sebenarnya nak kena jemput 2nd group yang datang untuk pakej Kyoto-Osaka-Kobe-Nara. Ingat tak yang akak ada cerita awal-awal dulu yang akak ni sebenar nya dari 1st group (Tokyo-Mount Fuji-Kyoto), tapi lepas tu sambung join 2nd group pula sebab nak cover Osaka-Kobe-Nara pulak, yang mana dalam pakej untuk 1st group tu tak pegi. 

Ok, kami beli tiket untuk menaiki train express untuk sampai ke Kansai airport, harga tiket 1,880JPY ... beli di kaunter tiket.


Tiba-tiba masa dalam train bila konduktor check tiket, kami disuruh bayar lagi 970JPY. Dengan komunikasi macam ayam itik tu, kami bayar je lah.. Sabar je lah kannn...


Seronok naik train laju ni, cuma tak dapat menikmati pemandangan dengan jelas. Selang lagi 2 station rasanya, nak sampai ke airport Kansai.. tiba-tiba train kami terhenti. Ada announcement dalam bahasa jepun, kami yang terpinga-pinga tak paham ni panik jugak tengok penumpang semua keluar train laju tu. Kami pun keluarlah dan mencari sesiapa untuk bertanyakan apa yang berlaku.

Rupa-rupanya ketika itu angin ribut taufan sedang melanda, sebab itulah perjalanan keretapi laju tu terpaksa dihentikan dan kami disuruh menyambung perjalanan ke airport dengan menaiki shuttle bas nya. Akak agak panik jugaklah waktu itu. Kami pun bergegas berjalan ke tempat bas, tapi harus beratur pula memandangkan ramai yang terkandas di situ dan shuttle bas pun tak banyak.



Alhamdulillah, akhirnya sampai ke airport..



Sementara menunggu, cik tour guide mencari 2nd group nya yang dah sampai awal tadi, akak pun meninjau-ninjau dekat kawasan sekitarnya.. hmm.. leka pulak tengok orang-orang tu prepare makanan.


Bila dah jumpa dengan yang 2nd grup tu, kami pun mengatur langkah nak naik train, tapi rupanya angin ribut taufan masih lagi melanda dan sekali lagi kami disuruh naik shuttle bas dan sebelum tu terpaksa beratur panjang juga. 

Sepanjang naik shuttle bas tu, tak dapat dibayangkan macamana seram rasanya perasaan akak ini ketika melalui jambatan yang panjang, bas seakan-akan terangkat, bagai ditarik ke tepi, tak dapat dikawal lagi ditolak oleh angin ribut tu. Ditambah lagi, di kiri kanan jambatan tu adalah laut...huiiii..memang seram sangat. Kedengaran ramai yang menjerit ketakutan dalam bas tu.  Dalam hati akak memang sentiasa berzikir saja, muka dah pucat lesi rasanya...

Alhamdulillah, akhirnya... selamat sampai ke bandar Osaka dan dari situ kami naik train untuk sampai ke tempat penginapan kami.

Untuk penginapan kami di Osaka, cik tour guide telah menyewa satu apartment untuk kami berlima. 








Ok, kami yang sangat keletihan ini ingin berehat dulu ye... 
petang nanti baru kluar gi Doutonbori.

Sambung lagi story nanti!



No comments:

Post a Comment

Popular Posts