Tuesday 6 September 2016

Menjejaki Bunga Sakura di Jepun 2016 (14) - Kembali Ke Kyoto

Pening kepala jugak nak sampai balik ke Kyoto ni sebab banyak kali kena tukar line subway.  Bayangkan dengan hangkut beg-beg berat lagi.. naik tangga, turun tangga, naik tangga turun tangga.. yang tinggi lagi.. masing-masing tertidur dalam subway sebab penat sangat.

Alhamdulillah, akhirnya dah sampai ke Kyoto balik.. Bagi akak, ini alah second time sebab di trip dengan grup yang pertama dulumemang dah pergi ke Kyoto. Jadi sekarang, sebab akak join grup ke yang ke2 pulak, kena lah pergi ke Kyoto sekali lagi..

Dengan grup pertama dulu, akak stay di Kyoto Hostel.. Ingat lagi tak, yang akak membebel cerita panjang lebar pasal owner hostel tu? hikkk.. Kali ni akak dan cik tour guide stay di Pan & Circus Guesthouse, backpackers hostel sementara yang 1 family tu stay di apartment. hmmm... akak rasa betul-betul macam backpackers. 

Best jugak duduk di backpackers hostel ni. Sebenarnya, akak memang tak pernah stay di backpackers hostel sebelum trip Jepun ni, mesti ambik private room sebab nak ada bathroom attached sekali. So, kali ni betul-betul experience jadi backpackers.. heheheeeee.. 

Guesthouse ni strategik lokasinya, dekat jalan besar, depan hostel ada station bas dan tak jauh dari situ juga subway station. So, keluar saja dari the last subway tadi, tak jauh dah jalan ke hostel.

hmmm.. selingan sikit.. Teringat pulak masa bercerita dengan mak akak masa bila baru balik Mesia tu, cerita tentang trip backpacker ni yang banyakmenapak dan duduk di hostel cara backpacker... mak akak membebel panjang dia.. "nape lah nak susahkan diri travel cara tu, ambik pakej je kan senang.. ko tu bukannya muda lagi.." hahahaa.. akak tergelak panjang. Akak bagi tau mak yang akak nak experience cara travel backpackers. Mak geleng kepala jer.. suka hati ko lah jawabnya.. dengan muka yang tak berapa nak puas hati tu :))

Kat hostel... cadar, sarung bantal dan selimut semua kena pasang sendiri ok... bilik akak duduk tu besar, ada 6 katil double decker, cuma yang tak berapa best nya, lampu agak malap sikit.. akak ni suka terang-terang..

Malam ni memang akak tak keluar dah, lepak di hostel je. Berpeluang pulak berkenalan dengan beberapa backpacker yang menginap di situ.






tingkat di atas tu lah letaknya living hall..






di dinding living room ni penuh dengan gambar-gambar lukisan tangan..


Akak tak keluar malam ni..dok lepak kat hostel je, borak-borak dengan kawan baru. Cik tour guide akak tu keluar untuk bawak yang 1 family tu dinner. Akak makan bekalan yang ada je..


Mereka yang di atas ni ialah Roo dari Japan, tapi bekerja di Singapore dan Alice dari Switzerland

dan yang ini ialah Lily dari Japan jugak



Ini ialah owner Pan & Circus Guesthouse ni.. lupa pulak dah namanya. Mereka ni sangat friendly..


So, kesimpulannya...memang best stay kat guesthouse ni..
Ok, akak nak tidur dulu.. esok nak kluar pagi.

Jumpa lagi nanti!



No comments:

Post a Comment

Popular Posts