Wednesday 8 February 2017

Kembara 2017 : Trip London - Turki - Iran

Salam Kembara!

Sebetulnya kepala saya ni masih mamai-mamai.. masih lagi jetlag. Maklumlah baru 2 hari balik sini. Bayangkan je lah selama 12 hari, badan yang dah tak brapa nak muda ni dilanyak dan dilonyaikan non-stop.. sabor je lah.. heheheee..

Route Pengembaraan saya kali ini bersama 3 orang rakan travel adalah seperti berikut..

KL - Iran - Athens - London - Turki - Iran - KL

Masa banyak betul dihabiskan dalam flight dan bas dalam trip kali ni..

KL-Tehran (flight .. jam)
Tehran - Athens (flight .. jam)
Athens - London (flight .. Jam)

London - Liverpool (bas .. Jam)
Liverpool - Chester (bas ..jam)
Manchester - London (bas .. jam)

London - Istanbul (flight .. jam)
Istanbul - Cappadocia (bas 11 jam)

Cappadocia - Istanbul (flight .. jam)
Istanbul - Teheran (flight 2 jam 25 minit)
Teheran - KL (flight 7 jam 15 minit)


Persediaan sebelum trip yang paling utama adalah perkiraan budget. Selain itu pakaian yang sesuai dengan musim di negara yang kita nak pergi. Selain itu juga tukaran currency. Kali ini, agak berat juga bagi saya kerana terpaksa tukar currency pada 4 negara... UK-pound, Athens-euro, Turki-lira, Iran-usd. Hurghhh.. tak ke pening tu..


Sebenarnya, nak kabor di sini.. hihihiii.. 
Plan asal trip kami ni ialah nak ke Iceland! Ye lah.. masa kami plan tu, tengah hot cerita Dilwale.. kan penggambaran view cantik nya di Iceland.. sangat teruja waktu tu... tu yang jadi berkobar-kobar nak ke Iceland :)

Kami beli flight ticket ni sikit-sikit, tengok bila ada promo, kami grab 1. Tunggu lain kali promo pulak, grab lagi 1.. macam tu lah.. tapi bila dah beli flight ticket ke London, puas kami cari dan tunggu ticket harga promo ke Iceland, namun tak kunjung tiba! 

Kami mula bimbang sebab dah tinggal sebulan je lagi... dan survey pulak harga hotel di sana. Adohaiiii.. terlampau mahal tu. Total yang diperlukan untuk perbelanjaan di Iceland saja, ialah dalam RM5,000 tidak termasuk tiket flight! huhuhuuuu... mahalnyerrr... 

2 orang dari kawan travel ku itu dah buat keputusan tidak mahu meneruskan plan asal ke Iceland. Maka, kami yang 2 orang lagi ni ikut je lah... Disebabkan itulah, kami terpaksa mengubah plan route asal dari London ke Iceland, ubah dari London ke Turki pula.

Seperti selalu, memang aku akan tiba ke airport awal sebab takut lambat dek jem atau apa sekali pun sebab dah serik..pernah kena tinggal flight ke Perth, Australia.. terlewat sampai stengah jam je, walau puas merayu tetap tak boleh dah.. terpaksalah aku beli tiket baru tanpa harga promo.. apa lagi.. meratap hiba lah kat situ...


Selepas check in, kami pergi meninjau-ninjau tentang modem wifi dan jumpalah modem wifi yang boleh disewa di airport ni dengan harga RM400+ untuk 12 hari iaitu selama perjalanan kami, boleh digunakan untuk 3 buah negara tu except Iran. Memang susah jugak ye Iran ni, maklumlah negara yang berperang. Harap-harap ianya akan berfungsi dengan baik lah.. first time nak try ni.

Deposit yang dikenakan ialah RM200 dan akan dipulangkan apabila balik ke malaysia nanti. Wifi ini adalah unlimited usage untuk sosial media. woww... bagus kan?


Oh ye, sehari sebelum tarikh berlepas ni, kawan ku sibuk mencari travel insurance yang boleh cover di negara Iran sekali. Memang payah mencarinya sebab kebanyakannya tak cover Iran. Akhirnya dapatlah juga. Insurans Chubb dengan bayaran premium nya RM115 seorang.

Selepas itu, kawanku maklumkan pula pada setiap embassy tentang lawatan kami tu dengan emel, ye lah.. takut in case apa-apa jadi kan..


Inilah kami berempat travel buddies yang berkumpul di KLIA2 untuk memulakan pengembaraan kami yang ala-ala backpackers ni pada 26 Jan 2017... cewah :))

Ok, tunggu story seterusnya...



No comments:

Post a Comment

Popular Posts