Thursday 9 February 2017

Kembara 2017 : Trip London - Turki - Iran (1) : Kuala Lumpur - Tehran

Kuala Lumpur - Tehran

Kenapa Iran? Itulah yang ditanyakan oleh beberapa orang teman padaku. Aku cuma tersenyum... dalam hatiku berkata, mengapa tidak?

Bila sebut saja negara Iran, tentu kita terbayangkan kaum Syiah, kan? Tak menjadi masalah sebenarnya.. bukan kita nak ikut cara amalan mereka, kita cuma nak lihat negara mereka... ye dak? :)

AirAsia baru lagi membuka laluan penerbangannya ke Tehran, Iran. Mereka tawarkan harga promo... dan sebab tu lah kami grab cepat masa tu...



Dengan Bismillah aku melangkah masuk ke perut kapalterbang AirAsia X. Masa check in tadi, rasa agak hampa sebab tak dapat seat kat isle, seat ku ditengah-tengah.. huhuuuu... terhimpit jadi sndwic lah aku...

Memandangkan masa di boarding hall tadi aku nampak ramai mamat Iran yang sado dan hensem, dalam hatiku berkata, harap-haraplah ada pakwe hensem duk di kiri kananku, tak lah boring nanti, boleh borak. Sekali bila masuk, yang sedia menanti di seat kiri kananku ialah mamat yang bermata sepet.. hambik kor... potong mood betul.. hahahaaaa.. aku buat hal sendiri je lah jawabnya. 

Aku dari dulu memang tak pernah ada chemistry dengan bangsa cina ni.
Journey to Tehran, Iran ni akan mengambil masa selama 8 jam 40 minit. Alaaaa... flight delay pulak.. dalam setengah jam sebab ada problem nak isi minyak tadi, terpaksa tunggu engineer datang untuk rectify problem.

Seperti biasa, sebelum take-off, staff akan demonstrate ciri-ciri keselamatan. Rasa teruja pulak bila di announce yang flight attendant yang bertugas dalam flight ni terdiri dari berbagai negara.. malaysia, thailand, iran dan jepun sebab passenger memang ramai dari 4 negara ni.

Suka pulak aku tengok uniform pramugari dah tukar dari skirt pendek, sekarang dah pakai seluar panjang, nampak sopan gitu. Rupa-rupanya uniform berseluar panjang tu hanya dipakai untuk penerbangan ke Iran saja... bila ku tanyakan pada pramugari tadi.


Selepas take off, cuaca amatlah tidak memuaskan, sentiasa kena pakai seat belt. Agak lama jugaklah aku duduk dalam keadaan stress keras kaku gitu.. 
2 jam lebih, ada rasanya. Tak senang duduk aku dibuatnya. Sambil pejamkan mata, mulutku terkumat kamit berzikir.

Ya Allah, sesungguhnya aku tidak kuat, aku serahkan hidupku dan matiku hanya padaMu. Tiada daya kekuatanku melainkan dengan pertolonganMu.

Sebaik lampu isyarat pasang tali pinggang dimatikan, aku lihat seorang wanita Iran bingkas bangun dan menunaikan solat dalam keadaan solat biasa, berdiri, rukuk dan sujud di kawasan depan flatbed seat. Banyaklah mata yang memerhatikannya.

oh ye, dalam flight ni, ramai jugak aku tengok yang berbangsa cina. Mereka ni memandang dengan pandangan yang peliklah sikit..


Selepas keadaan reda, barulah makanan dihidangkan. yeayyy.. Nasi lemak pak nasser sudah mari.. itulah pun makanan yang selalu ku order dan coffee buat menyegarkan mata. Perutku memanglah tengah lapar, apa lagi.. blasahlah nasi lemak panas-panas tu serta air kopi...



Alhamdulillah, dah kenyang makan nasik lemak, mata mulalah berat pulak. Tidurlah jawabnya... dapatlah jugak lena 2-3 jam.. Agak terganggu tidur ku ini dengan setiap kali ada announcement.. hmmm.. ok lah, ni dah dibangunkan dengan breakfast yang dihidangkan pula... smoked chicken pizza.



Alhamdulillah, kenyang... walau pun tak berapa lapar lagi, aku makan je lah..

Beberapa minit selepas tu, kapten announce.. lagi 15 minit nak landing, tapi ada strong wind... arghhh.. risau jugak rasanya.. start lah rasa seram sejuk badan. Ya Allah.. permudahkanlah nak landing nanti.. suhu di luar ialah 6°C

Akhirnya, touch down pukul 12.09 pagi di Tehran Imam Khomeini Airport, Alhamdulillah... bermakna ada masa 4 jam je utk urusan check in Aegean flight ke Athens.


Bagus kat sini, ada disediakan drinking water...



Masa clear immigration tadi, seorang kawanku paspotnya ditahan seketika untuk disiasat, tak tahu lah apa yang di check nya sebab masa dipulangkan, bila ditanya.. dorang tak jawab pun, sebaliknya dengan muka serious, terus cakap thank you. Kami agak terpinga-pinga mikirkannya.

Ada yang bagi tau, kalau ada pegi us, tak dibenarkan masuk Iran. nasib baik aku dah tukar paspot baru. Jadi, tak banyak cerita...







Di sini aku gunakan duit usd je untuk beli minuman sebab belum tukar ke matawang dorang iaitu riyal atau pun toman. Tika ku memesan orange juice, ternampak pulak benda kuning berkilau macam swarovski ni di depan cash machine nya. Lalu aku bertanyakan apa benda nya ni. Aku diberitau bahawa itu adalah gula untuk diletakkan dalam minuman samada teh atau kopi... heheheeee.. jakun nau aku ni..


Aku diberi sebatang gula tu untuk merasa. Wahhhh.. sedap jugak rasanya, taklah terlampau manis.. mungkin ada campur honey kot.. aku suruh semua kawanku jugak untuk merasanya.


Selepas minum, dah kena check-in untuk penerbangan seterusnya iaitu ke Athens. Lalu depan kedai Duty Free tu, jeling-jeling aje mata dari luar.. tak sempat nak meninjau ke dalam kedai pun...



Proses check in di Iran ni sangatlah lamanya... macam-macam nak check. Ada pulak dia mintak IC kitorang. Aku terkebil-kebil je sebab kali ini lah pulak yang aku tak bawak ic, selaluya memang bawak. Aku katakan pada mereka yang aku memang tak bawak IC sebab di luar negara memang tidak menggunakan IC langsung, akhirnya mereka diam saja dan check IC dua orang kawanku yang bawak tu.

Nasib baik berat lagej diberi 23kg, ngam-ngam je lah untuk lagej ku. Alhamdulillah.



Bye-bye Tehran... jumpa lagi nanti..





No comments:

Post a Comment

Popular Posts