Thursday 5 May 2016

Salam Israk Mikraj 2016

Mengikut Kalendar Islam 2016, Israk & Mikraj akan jatuh pada hari Khamis, 5 Mei 2016 bersamaan dengan 27 Rejab 1437H.



Peristiwa Israk wal mikraj merupakan suatu Mukjizat Agung kurniaan Allah kepada junjungan besar kita Rasulullah S.A.W, melalui peristiwa ini lah baginda menerima pensyariatan solat lima waktu setelah diangkat ke langit oleh Malaikat Jibril serta malaikat Israfil dan melalui peristiwa ini juga baginda Rasulullah S.A.W ditunjukkan gambaran umat manusia yang berada didalam neraka yang sungguh dahsyat dan baginda juga ditunjukkan gambaran golongan yang dimasukkan ke syurga oleh Allah S.W.T.  Marilah sama-sama kita menghayati dan mengambil pengajaran daripada peristiwa Israk wal Mikraj ini agar kita dapat menjadi mukmin yang bertaqwa kepada Allah S.W.T.
Aamiin... 

Antara perkara yang digalakkan oleh Rasulullah SAW..adalah berpuasa sunat.
Beramallah bersungguh-sungguh dengan berjaga sepanjang malam bagi melakukan ibadah solat-solat sunat, beristighfar, bertahmid, berzikir, bertasbih, berselawat dan berdoa. Bersahurlah sebagai persediaan puasa pada siangnya dan amal ibadat yang lain..

Akak telah bercerita dengan panjang lebar tentang Israk Mikraj ini dalam post pada tahun lepas. Kalau nak baca, sila klik sini..



No comments:

Post a Comment

Popular Posts