Thursday 26 November 2015

Trip Indochina - Bangkok, Thailand

Trip Indo-China

Day #10 - Part 2

Bangkok, Thailand

Akhirnya kami sampai ke check point di Aranya Prathet pula...


Sawadikharrrpppp... 
Kami diturunkan di kawasan sekitar pasar di Pratunam. 






Dari situ kami berjalan untuk mencari backpacker's hostel dan akhirnya jumpa dan partner akak menyewa katil di Boxpacker's Hostel dengan caj bayaran 420 Baht, lebih kurang RM50. 
                     



Setelah itu, kami keluar untuk bersiar di sekitar bandar dengan menaiki tuk-tuk, diminta bayaran oleh driver itu sebanyak 100 Baht seorang. 


Tempat pertama yang kami tuju ialah kedai makannnnn... untuk isi perut yang sangat lapar masa tu. Kami dibawa ke kedai "Farida Muslim Food" yang terletak di 497/5 Petchburi Road, Bangkok. 

Fulamakkk..sedapnya masakan dia! Rasanya dalam 10 hari travel, itulah makan yang paling sedap sekali dimakan. :))  Sebab yang menjadikan ianya sangat sedap ialah tersangatlah pedasnya! Naik berpinor bijik mata akak dibuatnya...heheheee..


Rasanya akak ambik lauk rendang daging dan sayur..tak ingat dah sebenarnya..hehehee.. dan bayar dalam 100 baht sekali dengan air


Keadaan di bandar Bangkok ni sangat sibuk dan jem di sana sini seperti di Kuala Lumpur jugak. Akhirnya, singgah di market.. tengok-tengok bajunya memang murah di sana. Sempat beli mango juice yang memang pure dan sangat pekat dan sedap. Tak ketinggalan juga beli pulut mangga yang menjadi favourite akak jika ke Thailand.






Tersebut alkisah si driver tuk tuk ni mintak tolong kami singgah dan masuk ke sebuah kedai emas ni. Mula-mula kami menolak.. dalam hati... apa hal lak nak tengok barang kemas? Tapi lepas tu dia explain.. kalau kami masuk dan buat-buat tengok barang tu, si driver tuk-tuk akan dapat chop...chop untuk apa..wallahu'alam.. tak paham akak... layan je lah... :))


Nak tau... driver tuk tuk tu lepas dapat chop je, terus tak nak layan kita orang dah untuk bawak round. Dia terus antar balik ke hostel tadi. Memang kurang asam betul! Sabor je lah... last-last akak bayar dia 100 baht je yang mana awal tadi janji 100 baht seorang, so total 200 baht...hmmmm...

So, lepas kami turun, kami sambung gi merayap ke market area kat pratunam situ... hmmm..teksi kat sini banyak warna shocking pink lah..




Jumpa mesin ATM
Laaaa... tekan-tekan duit tak nak kluar... terpaksa cari mesin lain


Jalan-jalan cari makan dan cuci mata window shopping




Wowwwwww... pulut mangga!
Mahal tu... 100 baht




Mango juice memang pekat likat... 60 baht rasanya..




Beli T-Shirt sehelai dua..


ni memang design peberet akak... ngaummmm..


hahahaaaaa...jangan usik tu!


Dah penat, kami balik ke hostel tu untuk berehat jap sebelum akak ke airport untuk balik KL. Memanglah tak sempat nak explore pun Bangkok ni..










Mmmm...duduk borak punya borak dah pukul 5 petang... opppsss,.. I have to goooo...
Akak pun keluar cari teksi untuk ke airport.

Caj yang dikenakan ialah 350 baht yang telah akak tawar daripada 500 baht yang dia letak.


Sambil duduk di belakang tu, akak jeling jeling aje kat kertas laminate yang digantung tu... huhuuuu,, satu pun tour tu akak tak dapat pergi..


Dah sampai airport Don Mueang, Bangkok
















Selamat tinggal Bangkok.
Akan ku datang lagi untuk explore lain kali..
tak puas hati sebab tak dapat explore Bangkok.. Floating Market, Lopburi, Ayutthaya..dll




Selesailah sudah trip Indochina akak ke 4 Benua...

KL-Changsa-Zhangjiajie-Tianmen Mountain-Glass Skywalk-Nanning-Hanoi-Halong Bay-Ho Chi Minh-Chu Chi Tunnel-Phnom Penh-Bangkok-KL

Alhamdulillah!
Syukur Ya Allah...









No comments:

Post a Comment

Popular Posts