Friday 2 March 2012

CUTI-CUTI MALAYSIA (2) - Meredah Pantai Timur (Cherating)

Assalamualaikum, bertemu kita sekali lagi dalam blog ini.... 
Insyaallah siri percutianku di pantai timur ini yang bersambung dari CUTI-CUTI MALAYSIA(1) ku teruskan lagi. Diharap tiada yang bosan membacanya.


Cherating... 
ye, akhirnya aku sampai jua ke tempat yang memang dah lama aku nak pegi... Semasa di KL aku dah call 'Payung Guest House' (memang famous untuk tourist) yg aku jumpa namanya dalam internet, cuma date check in nya aku tak dapat nak pastikan tika itu dan diberitahu supaya confirm kan date nya nanti. Tapi nak dijadikan cerita, aku telah terlupa utk confirm kan... Bila aku sampai di situ, haaa...rasakan.. baru padan muka aku... dah full house! Maklumlah, malam minggu. Terkebil2 lah aku kat situ... Maka aku pun merayau2 lah mencari resort lain yang sesuai dengan budget ku. Mujurlah terdapat sebuah lagi bilik di Tanjung Inn Resort yang masih available. 
Posing sakan tu...
Sempat lagi berangan...! Mungkin ada yang jeles tu...


Alhamdulillah...tempatnya cantik... segar mata memandang. Best kan? 
Aku suka sangat! 


Selepas check-in, kami merayau2 di pantai Cherating tu... 
emmmm..best sangat! 
Teruja ombak rindu jadinya.....


Best.! Cantik !
Setelah puas menikmati udara segar di tepi pantai ini, 
maka kami pun bersiap untuk ke Santuari Penyu di Cherating, tempat penyu bertelur. 



Cherating Turtle Sanctuary was opened in 1997. It is managed by the Fisheries Department with co-operation of the Pahang State Government... Among its objectives are to protect turtles from threats, abuse and extinction and carry out turtle-hatchery programmes, conservation and research. The nesting season is April to early September when turtles will beach to lay eggs... Turtles beaching are the smaller green turtles rather that the leather back at Rantau Abang further north... While the number of landing of leather back has declined thru the years to almost none, the green turtle landings have increased the last 3 years... The green turtle is actually olive-brown in colour but is named after the colour of its fat... It can grow to over 1m in carapace length and weighs between 135kg and 170kg... It is almost exclusively vegetarian and feeds on sea grasses, algae and occasionally sponges, and lays between 80 and 150 eggs per nest... As with other species of turtle, these green turtles live long lives.
Day visiting Hours
Tuesdays to Sundays : 9am to 1pm, 2pm to 5:30pm
(The lunch break is from 1pm to 2pm. The centre is closed on Mondays.)
Fridays: 9am to 12:00pm, 3pm to 5:30pm
(The centre is closed from 12pm to 3pm for Friday prayer)
Night Visiting Hours
Mondays to Sundays : 7:30pm to 7:30am
The programme during the night include turtle watching, releasing the hatchlings to the sea and the turtle hatching programme.
Visiting the centre is Free of Charge.
For more information, you can call the centre at +6 09 581 9087.



Address
Pusat Penerangan dan Santuari Penyu Cherating, 
KM 45, Jalan Kuantan - 
Kemaman,
26080 Kuantan, Pahang 
(20 KM from Kemaman Town or 54 KM from Kuantan) 
Getting There:
If you are coming from Kuantan, follow the direction to Kemamam/Kuala Terengganu towards Cherating by using the scenic coastal highway route No. 3. You will see the signage that takes you to Club Med and Cherating Turtle Sanctuary.


Inilah maklumat yang aku dapat dalam internet yang membuatkan aku begitu berkobar2 sekali... ingatkan dapatlah tengok penyu bertelur di pantai, aleh2 tengok penyu dalam kolam aje... adeh! Hampeh! Rupa2nya... diberitahu yang sekarang ni bukan musim penyu bertelor. 
Musimnya penyu bertelor bermula dari hujung Mac nanti. Eeiihh.. eeeiihh..  uwaaaaaaaaa... !!!
Tipah tertipu bang... Sabor je lah! 



Untuk memuaskan hatiku, aku pergi juga ke kawasan pantai yang memang tempat khas penyu bertelor. Ada di letakkan signboard di situ. 





Di sebelah Santuari Penyu inilah rupanya terletak 
Club Med yang femos amos tu! Harganya...mak datooookkk... mahai nya!! Tak mampu den! Eksyen bergambor je lah jawabnya yang mampu dibuat, maka tersengihlah aku mengabadikan gambarku di depan signboard di entrance gate ke Club Med.... heheheheee... Tapi pantai nya memang cantik. Aku terbayangkan macam manalah mat2 & minah2 saleh ni suka berbogel kat situ ye!





Selepas makan tengahari, kami pun pulang ke resort. On the way, aku singgah sebentar di tempat membuat batik.  Sempat jugak mewarnakan sebuah lukisan bunga okid bersama makcikku untuk dibawa pulang sebagai kenang2an. Bila dah siap, kami pun pulang ke bilik untuk bersolat & berehat kerana sebelah malamnya, kami ada aktiviti lain.




Aktiviti malam kami ialah Fireflies Trip, dengan bot selama 1 jam. Kos nya bagi seorang ialah RM20
Tepat pukul 7 malam, kami dikehendaki berada di ofis Hafiz Firely untuk mendengar taklimat mengenai spesies2 firefly yang ada di sekitarnya. Tak pulak ku tau... sebenarnya ada beribu jenis firefly di dalam dunia ini. Hati ku tak sabar2 lagi nak naik bot malam ni, tapi berdebar2 pun ada sebabnya.. keadaan di sungai tu yang gelap gelita. Masa yang dinantikan pun tiba... kami diberi life jacket sebelum turun ke jeti. 


 Suasana malam yang sunyi itu hanya bertemankan enjin bot dan bunyian unggas2 di dalam hutan tu begitu mendamaikan jiwaku. I just LOVE NATURE. Kerlipan2 firefly atau kelip-kelip ini bagaikan berlian yang memancar2 di sana sini.. Subhanallah...ciptaan Tuhan semesta alam. Kami pulang ke bilik dengan perasaan yang cukup gembira..


Keesokan paginya pulak, selepas solat subuh, kami berehat di pondok yang terletak berhampiran dengan bilik kami untuk menghirup udara segar dan nyaman dalam kedinginan subuh itu... syukur alhamdulillah... aku masih dapat merasakan nikmat Allah swt. Ketika hari semakin cerah, kami beransur ke tepian pantai untuk bermain2 dengan ombak. Sekali lagi aku memanjatkan rasa syukur padaMu melihatkan kebesaranMu Ya Allah... 


Selepas bersarapan, tepat jam 9 pagi, kami berada sekali lagi di ofis Hafiz Fireflies untuk "Fascinating River Cruise (boat trip) and Mangroves"





Bayarannya juga RM20 seorang, perjalanan selama satu setengah jam. Tak dapat dibayangkan... punyalah seronoknya perasaan ku sambil menikmati udara segar di alam semulajadi itu dengan berbagai jenis &


ular melengkar tidur
Uniknya pokok bakau ini...
bentuk pokok bakau, nampak berbagai jenis monyet bergayut di pokok, burung2 yang colorful, memerang bermain di air, ular yang sedang melingkar tidur di atas pokok serta banyak lagi... Elok pulak terjumpa dengan penduduk tempatan sepasang suami isteri yang menjala ikan & ketam. Kami pun mengambil kesempatan untuk snap gambar mereka. Hambooiii..! bukan main tersengih lagi abang tu menunjukkan ikannya... Serasakan bagai aku berada dalam dunia ku yang tersendiri.. yang bebas dari masalah... 


Sambil berjalan pulang ke bilik dengan seribu kegembiraan serta kepuasan yang 
jelas terpancar di wajahku....



Kami berkemas  untuk check-out selepas itu. Namun terasa berat sungguh di hati ini (alahai..alahaaaiii...) untuk meninggalkan tempat yang begitu mendamaikan jiwaku... Aku percaya, bahawa aku akan kembali lagi ke situ... insyaallah...


Perjalanan seterusnya ialah ke Terengganu... Na..na..na..Ganu kiter! akan bersambung ke CUTI-CUTI MALAYSIA (3) - Meredah Pantai Timur (Terengganu) Tungguuww taw...  !!!



2 comments:

  1. Wow! I'm impressed....Kak Mie buat sendiri ke blog ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks...ye laaa... buat sendiri.. saya budak baru belajar.. ^ = ^

      Delete

Popular Posts