Sunday 5 June 2016

Salam Ramadhan 2016

Assalamualaikum,



" Ramadhan adalah ( bulan) diturunkannya  Al Qur'an, sebagai panduan untuk umat manusia,  juga tanda yang jelas  untuk bimbingan dan penilaian ( antara benar dan salah ). Selanjutnya, jika  salah seorang dari kamu mencapai bulan itu, maka ia harus berpuasa . " ( Al Baqarah 185 )

Begitu cepat sekali masa berlalu, serasa baru lagi akak bersolat terawikh tahun lepas..dan kini telah datang lagi bulan yang sangat mulia ini, bulan Ramadhan. Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan... Hanya di bulan ini terdapat hari yang lebih baik daripada 1000 bulan.

Akak pun baru pulang dari masjid ni.. Alhamdulillah, dapat menunaikan solat terawikh pada malam pertama ini. Seperti yang dijangkakan, memang masjid penuh sesak dengan kariah setempat. Lazimnya setiap tahun begitu, minggu pertama puasa memang penuh sesak masjid. 

Minggu kedua akan berkurangan 20% kariah nya. Minggu ketiga pula akan tinggal 50% saja dah dan minggu yang akhir tu lah yang paling sedihnya... akan tinggal kira-kira 30% je dah. Pelik jugak..mana mereka pergi ni? sibuk buat kuih ke? sibuk buat preparation raya ke? Sedangkan 10 malam terakhir itu lah sepatutnya yang makin kuat kita beribadah...mohon keampunan.



hmmm... Semoga kita semua dapat mempertingkatkan lagi ibadah kita pada tahun ini... Insya Allah...

Selamat menunaikan ibadah puasa dengan penuh tawadduk... banyakkan membaca al-Quran serta banyakkan bersedekah. Oh ye, jangan lupa baca niat puasa ye :))


.



No comments:

Post a Comment

Popular Posts