Friday 4 May 2012

ABOUT ME...




Nama saya Emie, syukur alhamdulillah telah diizinkan untuk bergelar Hajjah... akan menjangkau ke usia 47 tahun November ini, alhamdulillah telah dikurniakan seorang puteri yang solehah... akan berusia 23 tahun pada Julai ini... dan sedang menuntut di UTM Johor dalam bidang engineering. Dia lah pengarang jantung hati saya... You are my swetheart! I LOVE U SO MUCH..!!! Muaahh..!

Saya bersekolah di Bukit Bintang Girls School (BBGS)... tapi sayangnya, sekolah tu telah dirobohkan kerana ianya terletak di kawasan yang dikelilingi oleh shopping mall yang eksklusif! oh.. nak tau tak kat mana sekolah tu dulu? Hahaaa... shopping mall PAVILLION itu lah sekolah BBGS ku dulu.. sedey nya... huhu... ketika itu cuma ada tempat shopping Sungei Wang Plaza saja, tempat yang selalu ku pergi untuk ber'ice skatting'... hehehe... 

dan selepas tu saya telah melanjutkan pelajaran ke UiTM Shah Alam pada tahun 1984 kalau tak silap...
Tika di sana pulak, saya lebih dikenali dengan gelaran 'Raja Ema'... cuba tengok ada persamaan tak? heheee....
Saya ialah seorang yang simple & friendly..kerana hidup ini adalah buat sementara waktu saja... maka beribadah lah kita seolah2 kita akan mati di esok hari....            
dan bekerja keras lah kita seolah2 kita akan hidup selama2nya.... 
mestilah BALANCE kannn...! 


Tapi yang paling saya benci ialah berkawan  dengan seorang penipu

Terlalu ramai penipu dalam dunia yang fana ini yang melalaikan manusia sekali gus. 

Quote favorite saya, 
"HURT ME WITH THE TRUTH BUT NEVER COMFORT ME WITH A LIE! 
                 Pertahankanlah iman kita dari digoda syaitan yang telah pun bersumpah untuk menyesatkan anak Adam hingga hari akhirat nanti.... iman perlu dicari... dituntut agama...


Syukur alhamdulillah... saya telah pun dapat menyempurnakan Ibadat Haji pada tahun lepas (2011)... moga2 segala amalan ku diterima Allah s.w.t. amin...







Nilai-nilai kehidupan...


Jangan gelapkan mata kita dengan duit serta harta kekayaan yang cuma sementara je di dunia ini dan kita lupakan kewajipan kita untuk menghadapi dunia yang kekal abadi nanti...


Hobi saya ialah membaca dan juga melancung. Setakat ini syukur alhamdulillah

klik
Allah s.w.t telah pun memberi rezki serta peluang bagi saya  melancung ke luar negara & menikmati keindahan  ciptaanNya.. seperti negara Turki, Morocco, Spain, Egypt, India, China, Paris, Switzerland, Korea, Vietnam, Indonesia & Thailand. view slide show

Saya jarang sekali dapat bercuti di dalam negara kerana saya sudah tidak dapat memandu kereta 'long distance' dan tak ada orang yang nak tolong bawakkan.. huhu.. Ikuti foto2 menarik saya bagi percutian di pantai timur baru2 ini.. Cuti2 Malaysia 1.. , Cuti2 Malaysia2..  dan Cuti2 Malaysia3..  Kalau di luar negeri tu senang... semua naik flight aje dan ikut grup travel. Ceh waahhh....!!!   Boleh lihat slide show...


Satu lagi hobi saya suatu waktu dahulu ialah 'camping'... masa tu ala-ala muda sikit lagi... hehe.. sekarang ni dah nak masuk senja dah... ;(

Gambar ini ialah tika camping di Jelawang Waterfall... ada 7 peringkat air terjun... 
pergggggghhhhhhh... memang best giler masa tu... ;)

Oh ye.... lupa plaks... satu lagi hobi ku yang aneh ialah mengumpul magnet2 untuk fridge dari berbagai negara yang ku dah lawati.... tak percaya? tengoklah kat bawah ni... hmmm... banyak kan? heheheee...

Makanan kegemaran saya ialah yang pedas2... sambal tumis, goreng berlada... 

berpoluh makannya... hehe.... yang dimasak oleh ibunda tercinta... air tangan ibu lah katakan !







     Muzik favorite saya ialah yang 'light & easy' sedap telinga mendengarnya... yang tidak menyerabutkan fikiran...! Antara lagu evergreen yang paling saya suka ialah...'Are you lonesome tonight'... alamak! ala-ala terasa romantik lak sikit... ;)

Saya pernah berkhidmat di firma akitek, insurans & guaman tetapi sekarang telah pun berhenti kerana....

ingin menghabiskan sisa2 kehidupan ini dengan mencari ilmu buat bekalan di akhirat nanti... Inilah guruku tersayang... yang mengajar tafsir Al-Quran nur karim... semoga beliau diberi kesihatan yang baik untuk meneruskan dakwah nya... amin..
Amalan untuk memancarkan 'Nur' pada wajah kita...

Saya teringat tentang kata2 hikmat Prof Dr. Hamka...


   Life is happiness... 




Pain makes you stronger... 
Tears makes you braver.... 
Heartbreak makes you wiser... 
So thank the past for a better future.
                                                   
  

Ingatlah...walau apa sekali pun yang kita lakukan, walau dalam apa jua keadaan kita...mahu pun gembira, sedih, sakit, duka lara, ditimpa musibah... harus selalu bersyukur dan ingat padaNya... padaNya lah kita meminta pertolongan...kerana Dia lah yang Maha Pemberi, Pengampun, Penyayang & Dia jua lah yang Maha Kekal Abadi... 


I fall, I rise, I make mistakes, I live, I learn, I've been hurt but I'm stronger, I'm human, I'm not perfect, but I'm thankful...

Andai ini terjadi... maka menangislah...



 

          Sekian, penutup bicara ku... 

Salam sayang dariku buat anda semua... Jazakallah.... 

Assalamualaikum  




1 comment:

Popular Posts